07 July, 2012

ေဘာဂေဗဒပညာရပ္ဆုိင္ရာ ရွဳေထာင္႔



ေဘာဂေဗဒ ရွဳေထာင္႔မွာ အျပန္အလွန္ ဆက္ႏြယ္ေနတဲ႔ features (၃) ခုရွိပါတယ္..။

(၁) ရွားပါးမႈနဲ႔ ေရြးခ်ယ္မႈ Scarcity and Choice
         လူေတြရဲ႕ လုိအင္ဆႏၵေတြ၊ လိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ကမာၻၾကီးမွာ တုိင္းျပည္ေတြမွာရွိတဲ႔ ရွားပါးတဲ႔ သယံဇာတ resources ေတြကို အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လုိ ေရြးခ်ယ္ အသုံးခ်မလဲ ဆိုတာကို ေလ႔လာတာ Economics ပညာရပ္ပါ။ သယံဇာတေတြက အကန္႔ အသတ္နဲ႔ ျဖစ္ေနတဲ႔အတြက္ ေရြးခ်ယ္မွဘဲ ရမွာပါ..။ ဒီေနရာမွာ "ေရြးခ်ယ္" ဆိုတဲ႔ စကားလုံးဟာ အရမ္းအေရးႀကီးပါတယ္။ အားလုံးကို မရရွိႏုိင္ပါဘူး။   ေရြးခ်ယ္ရၿပီ  ျဖစ္တဲ႔အတြက္ ဘယ္ဟာကို ရရွိဖို႔ ဘယ္ဟာကို စြန္႔လႊတ္ မလဲဆိုတာ ထည္႔ စဥ္းစားရပါၿပီ။ ဒါေၾကာင္႔ Economics ရဲ႕ အဓိက သေဘာတရားက "There is no free lunch." ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္႔ကို တစ္ေယာက္ေယာက္က   ေန႔လည္စာနဲ႔ ဧည္႔ခံတဲ႔အခါ ကိုယ္႔အေနနဲ႔ ၾကည္႔ရင္ ဒါဟာအလကား ရတာ ထင္ရေပမဲ႔ အျခားတစ္ေယာက္က ပိုက္ဆံက်ခံရပါတယ္..။

       သယံဇာတ သြင္းအားစုေတြအားလုံးကို ပုဂၢလိက အေနနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ စုေပါင္းျဖစ္ေစ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက လူေတြအားလုံး ပိုင္ဆိုင္ၾက တဲ႔အတြက္ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက စရိတ္က်ခံရတာျဖစ္ပါတယ္။ ထမင္းတည္ခင္းဖုိ႔အတြက္ ရွားပါး သြင္းအားစုေတြ land, equipment, farm labor, cooks, waiters, managerial talent စတာေတြ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီသြင္းအားစုေတြ သုံးၿပီး စြန္႔လႊတ္ၿပီး မွ ေန႔လည္စာ တစ္ပြဲကို ဖန္တီးရတာျဖစ္တဲ႔အတြက္ ဘယ္ဟာမွ အလကားမရပါဘူး။ အဲဒီ စြန္႔လႊတ္ လိုက္ရတာေတြကို "opportunity cost" လုိ႔ေခၚပါတယ္။ To obtain more of one thing, society forgoes the opportunity of getting the next best thing. That sacrifice is the opportunity cost of the choice.

 (၂) ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိေသာအျပဳအမူ Purposeful Behavior
           ေနာက္ၿပီး လူေတြရဲ႕ အမူအက်င္႔ေတြဟာ အက်ိဳးအေၾကာင္းဆီေလ်ာ္တဲ႔ မိမိဖာသာစိတ္ဝင္စားမွဳ (rational self-interest) က ၾသဇာသက္ေရာက္ေနတယ္လို႔ ေဘာဂေဗဒပညာက ကယူဆထားပါတယ္။ လူေတြဟာ ကုန္စည္နဲ႔ေဆာင္ရြက္မွဳ ေတြကို သုံးေဆာင္တဲ႔ အခါမွာ သူတို႔ရဲ႕ စိတ္ေက်နပ္မွဳ၊ ေပ်ာ္ရႊင္မွဳ စတာေတြကို တိုးတက္ေအာင္၊ မ်ားျပားေအာင္ ရွာေဖြၾကတယ္။ ဒါကို Utility လို႔ေခၚတယ္။ လူေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ အခ်ိန္၊ စြမ္းအင္၊ ပုိက္ဆံေတြကို ခြဲေဝသုံးစြဲၿပီး သူတို႔ရဲ႕ Utility ကို အမ်ားဆုံး ေကာင္းႏိုင္ သေလာက္ေကာင္းေအာင္ ရွာႀကံၾကတယ္.. အဲလို လူေတြဟာ အက်ိဳးအျမတ္နဲ႔ စရိတ္စကကို စဥ္းစား အေလးေပး တဲ႔အတြက္ သူတို႔ရဲ႕ စီးပြားေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြဟာ ေသခ်ာရည္ရြယ္ၿပီး၊ အက်ိဳးအေၾကာင္း ဆီေလ်ာ္စြာ လုပ္ထား တာျဖစ္တယ္။ ပရမ္းပတာ လုပ္ခ်င္ရာ လုပ္ထားတာ မဟုတ္ဘူး။ စားသုံးသူေတြကလဲ ဘာကုန္စည္နဲ႔   ေဆာင္ရြက္မွဳေတြကို ဝယ္ယူမလဲ.. လုပ္ငန္းေတြကလဲ ဘာကိုထုတ္လုပ္မလဲ၊ ဘယ္လို ထုတ္လုပ္မလဲ..  အစုိးရအဖြဲ႔ အစည္းေတြကလဲ ဘာလုပ္ငန္း   ေတြကို ျပည္သူေတြအတြက္ ဝန္ေဆာင္မွဳေပးမလဲ.. အဲလိုလုပ္ဖုိ႔ ဘယ္လို   ေငြေၾကးျဖည္႔ဆည္း မလဲ... စသည္ျဖင္႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိရွိ စဥ္းစားဆုံးျဖတ္ၾကတယ္။ ဒီလို Purposeful behavior ေတြက လုံးဝျပည္႔စုံ မွန္ကန္တဲ႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြ ကိုေတာ႔ေပးခ်င္ မွေပးမယ္.. အမွားေတြလဲ ရွိတယ္။
          လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ လုပ္ခလစာေတြ ဒါမွမဟုတ္ အျမတ္ေတြ တိုးလာျခင္းဟာ တျခားတစ္ေယာက္ရဲ႕ လုိအင္ျပည္႔ဝေစလို႔၊   ေက်နပ္ေစလို႔ဘဲ ျဖစ္တယ္။ အလွဴလုပ္တယ္၊ ေစတနာ႔ဝန္ထမ္းလုပ္ေပးတယ္ ဆိုတာေတြလဲ အဲလိုလုပ္ျခင္း ကေန မိမိ စိတ္ေက်နပ္မွဳ ရရွိလုိ႔ဘဲ ျဖစ္တယ္။ မိဘေတြ ကိုယ္႔သားသမီး ပညာေရးအတြက္ ကုန္က်ခံတယ္.. ဘာလုိ႔လဲ.. သားသမီးေတြ အဆင္႔ျမင္႔ပညာေတြ တတ္တာ ကို စိတ္ေက်နပ္လုိ႔.. ။ ကိုယ္႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္စိတ္ဝင္စားမွဳေတြ (self-interest) နဲ႔ စိတ္ေက်နပ္မွဳ Utility ကို အျမင္႔ဆုံးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ၾကတယ္။

 (၃) အနားသတ္ျခားနားခ်က္ သရုပ္ခြဲ စိစစ္ျခင္း Marginal Analysis 
           ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြျပဳလုပ္ရာမွာ marginal costs နဲ႔ marginal benefits  ကို ႏွိဳင္းယွဥ္ၾကည္႔တဲ႔ marginal analysis ဟာ အေရးပါတယ္။ marginal ဆိုတာဟာ extra, additional လို႔အဓိပၸါယ္ရ တယ္။ ေနာက္ထပ္အပို  တစ္ခုေပါ႔။   ေရြးခ်ယ္မွဳ အမ်ားစု၊ ဆုံးျဖတ္ခ်က္အမ်ားစုမွာ လက္ရွိျဖစ္ေနတဲ႔ အေျခအေန (status quo) ထဲက အေျပာင္းအလဲေတြ ပါဝင္ေနတယ္။   ေနာက္တစ္ႏွစ္   ေက်ာင္းထပ္တက္ ရမလား.. စာေမးပြဲအတြက္ ေနာက္ထပ္ တစ္နာရီ စာထပ္က်က္ရမလား.. အလားတူ လုပ္ငန္းတစ္ခုက output ကိုထပ္ခ်ဲ႕ရမလား၊ ေလွ်ာ႔လုိက္ရမလား.. အစိုးရကလဲ ကာကြယ္ေရးလုပ္ငန္း အတြက္ ေငြေၾကး သုံးစြဲမွဳကို တိုးမလား၊ ေလွ်ာ႔မလား.....။ အားလုံးမွာ marginal costs နဲ႔ marginal benefits ရွိတယ္။ ဘာလုိ႔လဲ.. ရွားပါးတဲ႔ သယံဇာတေတြ ေၾကာင္႔ေပါ႔။
           ဥပမာ- ကိုယ္နဲ႔ ေစ႔စပ္ထားသူနဲ႔အတူ ေစ႔စပ္လက္စြပ္ သြားဝယ္မယ္။ ၁/၂ ကာရက္ စိန္ဝယ္မလား။ ၅/၈ ကာရက္စိန္၊ ၃/၄ ကာရက္ စိန္၊ ၁ ကာရက္စိန္၊ ဒီထက္ပိုၾကီးတာ၊ ဘယ္ဟာကို ဝယ္မလဲ။ size ႀကီးတဲ႔စိန္အတြက္ marginal cost ဆိုတာ size ငယ္တဲ႔စိန္အတြက္ ကုန္က်စရိတ္အျပင္ ထပ္ၿပီး ေဆာင္းေပးရတဲ႔စရိတ္ျဖစ္တယ္။ marginal benefit ကေတာ႔ size ႀကီးတဲ႔စိန္ကို ပိုင္ဆိုင္ရလုိ႔ ဘဝမွာရတဲ႔ စိတ္ေက်နပ္မွဳ (Utility) ျဖစ္တယ္။ marginal benefit က marginal cost ထက္မ်ားရင္၊ ကိုယ္ကလဲ တတ္ႏိုင္ရင္ size ႀကီးတဲ႔စိန္ကိုဘဲ ဝယ္မွာျဖစ္တယ္..။ တတ္ႏိုင္ေနေသာ္လည္း marginal cost က marginal benefit ထက္ မ်ားေနရင္ size ငယ္တဲ႔စိန္ ကိုဘဲ ဝယ္မွာေပါ႔။ ရွားပါးတဲ႔ ကမာၻႀကီးမွာ တစ္ခုခုကို ရယူပိုင္ဆိုင္ရတဲ႔ marginal benefit ဟာ အျခားတစ္ခုခုကို စြန္႔လြႊတ္လုိက္ရတဲ႔ marginal cost အၿမဲပါဝင္ ေနတယ္။ size ႀကီးတဲ႔စိန္ေပၚသုံးလုိက္ရတဲ႔ ပိုက္ဆံဟာ အျခားကုန္စည္ေတြ မဝယ္ဘဲ စြန္႔လြႊတ္လုိက္ရတာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ႔ ေရြးခ်ယ္မွဳလုပ္တိုင္း ေနာက္ထပ္ အေကာင္းဆုံး အရာတစ္ခုကို စြန္႔လႊတ္လုိက္ရတဲ႔ တန္ဖိုး opportunity cost အၿမဲရွိပါတယ္..။
           လက္ေတြ႔ဥပမာေလးေတြၾကည္႔ရေအာင္...
        free products ေတြကို ေနရာတကာမွာ ေတြ႔ေနရတယ္.. ေရာင္းသူေတြက ႏွဳတ္ခမ္းနီေတာင္႔၊   ေပါင္ဒါဗူး၊ ေခါင္းေလွ်ာ္ရည္၊ ထမင္းဗူး၊ ေရဗူး၊ မတ္ခြက္ စသည္ျဖင္႔ လူ႔အသုံးအေဆာင္၊ အိမ္အသုံးအေဆာင္ ပစၥည္း အလကားေပးၾကတယ္.. သြားဆရာဝန္ေတြကလဲ သြားပြတ္တံ အလကားေပးတယ္.. အဲဒီေတာ႔ Economics ရဲ႕ အဓိကသေဘာတရား "There is no free lunch." နဲ႔ ဆန္႔က်င္သလို   ျဖစ္ေနတယ္.. မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီအလကားေပးတဲ႔ ပစၥည္းတစ္ခုခ်င္းစီကို ထုတ္လုပ္ဖုိ႔အတြက္ သယံဇာတသြင္းအားစုေတြကို အသုံးျပဳရ တယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ဒီ free goods ေတြရဖို႔ society က ဒီသယံဇာတ resources ေတြကို စြန္႔လႊတ္ရတယ္။ ကုန္စည္နဲ႔ေဆာင္ရြက္မွဳရဖို႔ ဒီ resources ေတြကို သုံးၿပီး ထုတ္လိုက္တဲ႔အတြက္ free lunch မရွိပါဘူး။ ဒါဆို ဘာလို႔ အဲဒီပစၥည္းေတြ အလကားေပးတာလဲ? marketing ေပါ႔။ ဒီပစၥည္းေတြ အလကားေပးတာ ေနာင္ကို စားသုံးသူေတြက ဝယ္မလားဆိုတဲ႔ ေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္ နဲ႔ေပါ႔။ တခ်ိဳ႕ေတြကလဲ ပစၥည္းမ်ားမ်ားဝယ္ရင္ လက္ေဆာင္အလကားေပးတာမ်ိဳး လုပ္တယ္.. ပီဇာႀကီးတခ်ပ္ဝယ္စားရင္ ဆိုဒါ တစ္ပုလင္း အလကားရတာ မ်ိဳးေပါ႔။ free cell phone ရဖို႔အတြက္ phone ကုမၸဏီနဲ႔ တစ္ႏွစ္စာ စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ရတယ္.. ဒီေတာ႔ free products ဆိုတာ တစ္ဦးခ်င္း အတြက္ free ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္မယ္။ သို႔ေသာ္ society တစ္ခုလုံး အတြက္ ဘယ္ေတာ႔မွ free မျဖစ္ပါဘူး။
      ေနာက္တစ္ခါ fast-food ေရာင္းတဲ႔ဆိုင္တစ္ခုကို ၾကည္႔ရေအာင္..။ စားသုံးသူေတြက ဆိုင္ထဲကို ဝင္လာၾကရင္ အတိုဆုံးလုိင္းမွာ ဝင္စီၾကတယ္..။ အစားစားရဖို႔ အခ်ိန္ကို အနည္းဆုံးျဖစ္ေအာင္ေပါ႔..။ ဒီေနရာမွာ အခ်ိန္က cost ေပါ႔။ အခ်ိန္ဆိုတာ အကန္႔အသတ္ ရွိတယ္.. ဒါေၾကာင္႔ ဒီအျပဳအမူကိုလုပ္တာဟာ တမင္ရည္ရြယ္ၿပီးလုပ္တာ..။ တကယ္လုိ႔ စီေနတဲ႔ လုိင္းတစ္ခုက အျခားလုိင္းေတြထက္ ပိုတိုသြားရင္ လူေတြက အဲဒီလုိင္းကို ကူးၾကတယ္.. ဒါဟာဘာကိုျပသလဲဆိုရင္ ကူးၾကတဲ႔လူေတြအတြက္ တိုတဲ႔လုိင္းမွာရမဲ႔ ပိုသြားတဲ႔အခ်ိန္ (marginal benefit) ဟာ သူတို႔ လက္ရွိစီေနတဲ႔လုိင္း ကေန ေျပာင္းေရႊ႕တဲ႔စရိတ္- ကိုယ္ကာယ လႈပ္ရွားေရႊ႕လုိက္ရတဲ႔ (marginal cost) ထက္ သာေနတာကို ျပတယ္။ လိုင္း ၂ ခုက ညီတူျဖစ္သြားရင္ ေနာက္ထပ္ မကူးေတာ႔ဘူး..။
       တကယ္လုိ႔မ်ားသာ ဆိုင္စာေရးက ေနာက္ထပ္ counter အသစ္ထပ္ဖြင္႔ေပးရင္ cost-benefit decision ခ်ရျပန္ၿပီ။ အသစ္လုိင္း ကို ကူးမလား။ နဂိုေနရာမွာဘဲ ဆက္ေနမလား..။ လိုင္းအသစ္ကို ကူးၾကတဲ႔သူေတြက ကိုယ္ကာယလွဳပ္ရွားလုိက္ရတဲ႔ extra cost ထက္ time saving ဆိုတဲ႔ benefit ကသာတယ္လို႔ ဆုံးျဖတ္ၿပီး ကူးၾကတယ္။ အဲလိုဆုံးျဖတ္လုိက္တဲ႔အခါ တျခားသူေတြထက္ ပိုၿပီး ျမန္ျမန္   ေရာက္ႏိုင္သေလာက္ ေရာက္ေအာင္  လုပ္ရမယ္.. ေႏွးတဲ႔သူက ရွံးမွာကိုး။ ဒါေပမဲ႔ အဲလို ဆုံးျဖတ္လုိက္ ၿပီးကူးေပမဲ႔ သူတို႔မွာ information က အၿပည္႔အစုံမရွိဘူး။ ဒါေၾကာင္႔ ေမွ်ာ္လင္႔ထားသလို marginal benefit က ရခ်င္မွလဲ ရမယ္။ ဥပမာ.. လုိင္းအသစ္မွာ ကိုယ္႔အေရွ႕ကလူက လူ ၄၀ စာ ဟမ္ဘာဂါမွာတာဆိုရင္ သြားၿပီ။ ဘယ္လုိဘဲျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်လိုက္တဲ႔ အခ်ိန္မွာေတာ႔ ကိုယ္႔အေတြးအယူအဆဟာ အေကာင္းဆုံးပါဘဲ..။ ကိုယ္႔အလွည္႔ ေရာက္ၿပီ ဆုိရင္လဲ ကိုယ္က ဘယ္ဟာကို မွာမလဲဆိုတာ marginal costs နဲ႔ marginal benefits ႏွိဳင္းယွဥ္ၿပီး အျမင္႔ဆုံးစိတ္ေက်နပ္မွဳ ရဖို႔အတြက္ ဆုံးျဖတ္ရျပန္တယ္။
          fast-food restaurant က စားသုံးေတြရဲ႕ အျပဳအမူဟာ economic behavior အတြက္ ေယဘုယ်  အားျဖင္႔မွန္တယ္။ စားသုံးသူေတြ၊ အလုပ္သမားေတြ၊ လုပ္ငန္းေတြအားလုံးဟာ marginal costs နဲ႔ marginal benefits ကို ႏိွဳင္းယွဥ္ၿပီး ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြ ခ်မွတ္   ေရြးခ်ယ္မွဳျပဳရပါတယ္..။
စာဖတ္သူမ်ားေတြးၾကည္႔ဖုိ႔ -- ပုံမွန္စားေသာက္ဆုိင္တစ္ခုနဲ႔ ဘူေဖးစားေသာက္ဆုိင္တစ္ခုမွာ ဘယ္ဟာက marginal cost မ်ားလဲ၊ marginal benefit မ်ားလဲ..? ဘယ္ဟာကိုေရြးမလဲ..?

 McConnel, Brue, and Flynn တို႔ေရးတဲ႔ Eighteenth Edition "Economics" မွ ကိုးကားဘာသာျပန္ပါသည္။

မိုးျမန္မာ